Nyati Safari+45 70 26 04 07

Løvens brøl – en rejseberetning

January 10, 2020

Af Claus Bo Becktoft, salgschef hos NYATI Safari

5. december 2019. Der er helt stille herude i bushen. Lige indtil midt på natten hvor jeg bliver vækket af en lyd, som jeg først undrer mig over. Efter nogle minutter går det op for mig, at det er løven, der brøler! Mere derom senere.

Jeg er taget på vandretur i Sydafrika på en af vores populære rejser, som rigtig mange af vores gæster på NYATI Safari Lodge efterhånden har prøvet. I sommeren 2017 introducerede vi ”NYATI Safari til fods”, og som salgschef syntes jeg, at det var på tide, jeg selv fik afprøvet produktet.

En meget tidlig onsdag morgen går turen fra bopælen i Nordsjælland til Københavns Lufthavn, Kastrup. Jeg tilbringer de næste 17 timer i selskab med en af vores samarbejdspartnere, Qatar Airways, der bringer mig til Johannesburg med god komfort og behagelig service undervejs. Herefter flyver jeg videre til den lille flyveplads ved byen Hoedspruit, hvortil NYATIs øvrige gæster ankommer to dage senere. For de næste to nætter skal jeg tilbringe ude i bushen på vandretur med vandreguider, middag under åben himmel og overnatning i telt.

Vel fremme i Hoedspruit spotter jeg de to gæster, som også skal med på vandreturen. NYATIs chefranger Sydney tager imod os og kører os til Chacma Bush Camp, hvorfra vores tur starter. På Chacma Bush Camp modtages vi af Luan og Terje, hhv. chefranger og ranger, som skal være vores guider de næste dage. Over en velkomstdrink informeres vi om turen og programmet. Herefter læsses vores bagage op på en åben safaribil, og vi kører til vores første teltlejr.

Når man deltager i NYATI Safari til fods, bor man i mobile teltlejre, der flyttes efter hver overnatning. Undervejs på turen fortæller Luan mig dog, at de fra 2020 vil have tre stationære teltlejre, da materiellet slides for meget ved daglig flytning.

Den første dag vandrer vi ikke, da vi først er fremme ca. kl. 16. Til gengæld skal vi på game drive, som er safaritur i åben safaribil afsluttende med en ”Sundowner”, hvor vi nyder drinks og chips i solnedgangen over bushen. Som en smuk introduktion til vores forestående tur møder vi bøfler og elefanter på vores game drive rundt i vildtreservatet Maseke Balule Game Reserve i Greater Kruger National Park, som NYATI Safari Lodge også er en del af.

Efter endt fotografering af den smukke solnedgang, som er hurtigt overstået på disse breddegrader, kører vi tilbage i det nu mørke landskab, hvor kun bilens lygter og Terjes projektør lyser op. Øjne dukker op i mørket. Når bilens lygter og projektøren rammer dyrene, lyser deres øjne op som små glaskugler. Mine sanser skærpes mere og mere i det stadigt mørkere landskab, lyde og lugte bliver meget mere tydelige, og min livlige fantasi leger med min fornuft. Selv heroppe i relativ sikkerhed i safaribilen er jeg bevidst om, at klokken er ”kvart i spisetid” for dyrene derude.

Vel tilbage i campen, hvor vi skal overnatte den første nat, ligger der varme og kolde vaskeklude til os, og det er der brug for, når selv aftentemperaturen er over +25 grader. Vel indlogeret i behageligt telt med feltseng med rigtig madras, plads til min kuffert og rygsæk og med lygter udenfor teltdugen, bliver der snart kaldt til spisning ved lejrbålet. Flot dækket bord som domineres af to store lamper med levende lys og med rigtige stole. Omkring os er aftenen mørk og ved at gå over i nat, og den sydafrikanske stjernehimmel spiller hen over hovederne på os. En fantastisk 3-retters middag med gode vine serveres, mens vores guider underholder med historier og svarer ivrigt på vores lige så ivrige spørgsmål. Kl. 21.00 er vi alle trætte efter rejsen og dagens oplevelser og vælger at krybe til køjs. Intet problem at falde i søvn i den behagelige seng, der er ingen lysskær som generer, kun kulsort mørke.

Så var det, lyden vækkede mig. Fem, seks, syv brøl som endte over i en rallende høj stønnen! Løven!! Det er umuligt at vurdere om løven befinder sig lige i nærheden eller flere kilometer borte. Vores guider fortalte næste morgen, at et løvebrøl høres på 7 -8 kilometers afstand. Alligevel lød det som om den stod lige i nærheden af vores lejr.

Næste dag bliver vi vækket allerede kl. 04.30. Vi får en let morgenmad bestående af yoghurt med mysli, tvebakker, the og kaffe. Kl. 5.15 går vi afsted på vores første vandretur, inden solen får for meget magt. Vi bærer kun på en let rygsæk med vandflasker, kikkert og fotoudstyr. Al andet bagage, vores kufferter m.m. fragtes af personalet i vores safaribil. Vi får indskærpet reglerne inden vi starter vandreturen: Man går i gåsegang med vores guider forrest med ladte geværer (for en sikkerheds skyld), og der er tavshed mellem de vandrende. Får man øje på et dyr, har et spørgsmål til guiden eller blot vil holde et hvil, er eneste kommunikation at knipse med fingrene eller klappe sig på låret.

Vandreturen går gennem udtørrede flodlejer, som blot venter på forsyninger fra næste regnskyl, hen over bushen og igennem buskadser – alt sammen for at opleve mest muligt på turen. Og lærerigt er det. Guiderne er ufatteligt vidende om alt fra mikroskopiske planter over dyreekskrementer til viden om alle dyr, der lever herude i bushen, og som guidernes trænede øjne spotter lang tid før vi andre.

Efter to timers vandring er der en hvilepause med tid til at drikke vand og gå af på naturens vegne – bogstaveligt talt. Vandringen genoptages og vi fortsætter yderligere to timer. Den første dag får vi brunch på et udsigtspunkt, som kaldes ”Lion King”, der ejes og benyttes af NYATI Safari Lodge, når der er bushmiddag. En enkel men alligevel overdådig brunch er blevet stablet på benene. Mad, vand og kaffe nydes mens vi fra udsigtspunktet betragter den flotte udsigt.

Hviletiden er slut, og vi vandrer videre mod næste mål, som er vores teltlejr. Den bliver flyttet, mens vi vandrer. Efter et par timers vandring kommer vi til teltlejren, og nu skal der slappes af. Den mobile brusekabine tages i brug, og selv om bruseren leverer et meget beskedent tryk, er det helt fantastisk at få skyllet støvet fra vandreturene af. Vandet er dejlig lunt, opvarmet af solen. Der serveres kaffe i et af teltene med kiks og oste. Op med benene, gennemkig af billeder i kameraet og dagens vandretur debatteres.

Sidst på eftermiddagen er det tid til endnu en game drive, så op i den åbne safaribil og ud i bushen igen, alt imens køkkenpersonalet begynder på forberedelserne til aftenens 3-retters middag. Da vi kører rundt i bushen, kommer vi meget tæt på en flok elefanter der fouragerer, dvs. de vælter nogle træer og spiser lidt af bladene fra trætoppen. En elefant spiser omkring 300 kg hver dag, og det kan landskabet også bære præg af – den skal jo også af med lidt engang imellem:-)

Vi fotograferer endnu en flot solnedgang, mens vi nyder drinks og chips og afsted mod lejren går det, igen i mørke. Denne aften oplever vi et sandt fyrværkeri af stjerner over vores hoveder mens vi indtager vores 3-retters menu med solide sydafrikanske rødvine til. Aftenens hovedret er en selvhenter ved bålet, hvor kokken havde kokkereret, mens vi var på tur. Efter kaffen er det på hovedet i seng, en ny dag venter kl. 04.30.

Næste morgen samme procedure; en hurtig vaskeklud i hovedet, en kop kaffe og lidt yoghurt m/müesli og afgang kl. 05:30. I dag skal vi ”kun” gå 2 x 2 timer, og igen vil vores bagage blive fragtet til vores næste brunch-stop, som også er vores endestation. Denne morgen oplever vi flere af ”the small five”, som består af løvemyre, leopardskildpadde, elefantspidsmus, næsehornsbille og fuglen bøffelvæver. Alle fem fascinerende dyr, der er en vigtig brik i naturens økosystem. Når vi oplever de små insekter, brillerer vores guider endnu engang med fortællinger og forklaringer om livet i bushen. Ikke blot lærer vi en masse om ”small five”, men også en masse botanisk viden bliver det til.

Efter en velfortjent pause vandrer vi videre og efter et kort stykke tid signalerer Luan til os, at vi skal stå stille, helt stille! Vi står stadig på en lang række og efter Luans anvisninger kigger vi alle til venstre. Blot 75 meter fra os står en flok bøfler, og bøfler skal man ikke forsøge at løbe fra, det vil være den visse død! Efter en rum tid har bøflerne set os an og taber interessen for os, vi virker ikke farlige. Lidt efter vandrer vi videre, og efter yderligere en times tid kommer vi til Olifant River, som vi følger en halv times tid. Her ved floden har kokken tryllet en helt fantastisk brunch frem til os. Og vupti, som et fatamorgana dukker vores følgebil op. Efter en tiltrængt pause og et godt sidste måltid mad slutter vores tur med ”NYATI Safari til fods”. Vi bliver kørt fra vores sidste stop til NYATI Safari Lodge, hvor vi modtages med store smil og åbne arme.

Tip: Gode vandresko

/NYATI Safari

NYATI Safari Video

Rejseforedrag

Nyati Safari
Kontakt NYATI
Ring til os på 70 26 04 07 eller skriv:
Venligst indtast alle påkrævede felter
Venligst indtast en gyldig email